2011.07.13.
09:40

Írta: kátya.

Leszokik-e Carrie Bradshaw valaha is a cigiről?

Vajon mit reklámozhat az a videó, aminek a két szereplője egy fehér köpenyes úriember és egy csillogó fehér fogsorral mosolygó nő? „Fogkrémet, fogorvost!” – vágnánk rá sokan egyből, mit sem sejtve, hogy 60 évvel korábban ezek egy cigarettareklám jelenetének képei voltak. Míg akkor a tévék azt hangoztatták, hogy a „A legtöbb doktor Camel-t szív”, ma nikotintapaszokat hirdetnek, és leszoktatnak. Miután egy fél világ rászokott.
A füstölgő szenvedély-rudak az ötvenes évek reklámjaiban egyet jelentettek a szabadsággal, filmekben dohányozni maga volt a sikk, a tétlen kezek legkedveltebb lefoglalása. Rendezők, színésznők attribútuma lett, és ha korábban hidegen hagyta az embert, most felgyulladt benne a lelkesedés tüze. Majd a kezében az első szál cigi. Majd a második, a harmadik és a nagyon sokadik. Az eltelt 60 év során a mosolygós nőnek megsárgult a foga, az orvos pedig ma már inkább a leszokásban segítene. Míg Sherlock Holmes kockás kabátban és cigivel jött a világra, addig ma az Egészségügyi Világszervezet kilökné a kezéből. Árt a nézők tüdejének. Carrie is megpróbál leszokni a Marlbororól. Büdös a barátjának.
Így indul a kollektív leszokás. Elsőként lassan, a reklámokat vonják meg a nagyérdeműtől és a dohánygyárosoktól, ezzel együtt pedig a szponzorációt és a promóciót. A gyárosoknak a legnehezebb a leszokás, a többiek pedig rágyújtanak bánatukban. Nincs több Marlboro-s baseball-sapka a Forma1-es futamokon, helyettük kapunk kátrányos tüdőket, büdös leheletet, és antireklámokat, kampányokat. Most, ami anno menő volt, azt mondják ciki. És nemcsak ciki, hanem egyre több helyen tilos is. A dohányreklámoknak harangoztak, egyre több országban teljesen tiltottak ezek a hirdetések, köztük Magyarországon is. Így csak a márkajelzés adhatja el a bagót, a felület (például a cigis doboz) 30%-án pedig látszódnia kell a figyelmeztetésnek arról, hogy ez káros, valamint fel kell tüntetni a füst-, nikotin- és szén-monoxid-tartalmat is egységnyi mennyiségben. Mind tudjuk, Carrie és Sherlock Holmes is látja már a dobozokon a figyelmeztetést, cikizik is őket, a füstölgés mégis folytatódik. Míg mi fittyet hányunk rá, vagy éppen mindig „az utolsó” szálra gyújtunk, a tévék és a reklámozók kénytelenek búcsút venni régi barátjuktól, és kiiktatják a vén szivart a képből.

Szólj hozzá!

Címkék: a és camel reklámok cigi tábor balatonfenyves dohány marlboro carrie due bradshaw betiltása szövetschég partilap

A bejegyzés trackback címe:

https://pumukli.blog.hu/api/trackback/id/tr173062706

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása